Start  Om bloggen  Fotoalonger  Mine blogger  Oslobilder på Flickr  Twitter Facebook

11. mai 2009

* Kort hverdagsglimt fra Oslo *

Hvor: Inngangspartiet i huset jeg bor
Miljø: Glassdører og inngangsdør som alltid er låst. Inne til høyre er trapp opp til leilighetene og på venstre side er en lang rekke med postkasser og en oppslagstavle av kork.
Ellers verdt å vite: Det flyttet nylig inn en ny familie i gården. Dette er den eneste familien i huset hvor beboerne er farget.

Scene:
Dag 1. Jeg låser meg inn i oppgangen og med nøkkelknippet i hånden er jeg på vei til postkassen min. Mens jeg åpner den legger jeg merke til en rosa lapp som er festet på en av de andre beboernes postkasse. Det har jeg forsåvidt ikke noe med, men jeg blir nysgjerrig og går bort for å lese på den. Jeg ser at den er satt opp på postkassen til den nye familien - det forstår jeg utfra navnene på postkassen.
Jeg leser: "Se å få slutt på den matlukten! Det stinker vondt i hele oppgangen! Sett på viften! Takk!!!"
Jøss! For en tone, tenker jeg. Hyggelig velkomst, får man si. Og hvorfor sette opp lapp på postkassen. Vedkommende kunne vel ringt på og sagt fra. Eller til nød satt lappen på døren til familen. Det er også et styre i gården og styreleder påtar seg slike oppgaver for beboerne.

Dag 2. Da jeg kommer ned i oppgangen på vei til jobben, ser jeg at den rosa lappen er flyttet bort til oppslagstavlen og at det henger en lapp under den. Jeg går bort og ser hva det er. "Jeg må lage mat til barna mine! Vi har nettopp flytta inn og det er ikke noen vifte som fungerer i leiligheten. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje du kan hjelpe meg? Barna mine må ha mat. Nadia"
Jeg får vondt av henne. Men så stikker jeg avgårde til bussen.

Dag 2 - ettermiddagen. Det er festet en ny lapp under de to første . En stor lapp. Det står: "ER DET MULIG!? Snakk om vennlig naboskap! PEACE AND LOVE! PEACE AND LOVE! sier jeg bare!
Hilsen Henrik i 3.etasje
PS: Digger karrylukta jeg da!"

6 kommentarer:

  1. Jammen glad ikke noen klager på hundematlukten hjemme i oppgangen min. Slik at jeg var nødt til å spise kjøttkaker hver dag.... Heia Henrik og karry :)

    SvarSlett
  2. Vi er vel ikke alltid særlig hyggelige nei...
    1-0 til Henrik !!

    SvarSlett
  3. Heia Henrik, Nadia og barna hennes!

    SvarSlett
  4. Heier på Henrik og de nyinnflytta jeg og...

    SvarSlett
  5. Herregud at det går an! Det lukter da vel ikke særlig godt av fårikålen til den tullingen som skrev lappen heller - om han/hun evner å lage det da....

    Slik mangel på folkeskikk lukter værre enn allverdens underlig mat! Forresten liker jeg litt karry jeg også!

    SvarSlett
  6. Zhivago: Ler! Kan ikke tro noen kjenner den lukta.

    Svein: Nei, vi er nok ikke det, dessverre.

    Arne: Heia! Heia!

    Ivar: Så bra!

    Valkyrien: Totalt fravær av folkeskikk der, ja. Stakkars folk - helt nyinnflyttet og greier. Det tar gjerne litt tid å finne ut av hvordan ting fungerer i et hus.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.